Il nostro sito utilizza i cookie. Continuando la navigazione del sito se ne accetta l'utilizzo. Per maggiori informazioni sui cookie e su come modificare le impostazioni del browser, si rimanda alla sezione Privacy.

Blog

Previous Next

This week Mark Cousins, the prolific Irish-Scottish director and critic, author of texts and documentaries on the history of cinema, is a guest at the Biografilm festival in Bologna, where he presents three of his works. His accessible style and enthusiasm have made his documentaries and essays extremely popular: above all his monumental "The Story of Film: An Odyssey" (in 15 episodes); more recently, "The Story of Looking" (2017). At 'terre di confine filmfestival', years ago, we screened his documentary 6 Desires: DH Lawrence and Sardinia (UK/Italy/2014/85') thanks to the collaboration of Laura Marcellino (co-author of the script) and the artistic direction of Paolo Zucca.

Mark is friendly, informal, empathetic. We asked him some questions about film festivals and film education.

The following is a transcription of our conversation. An Italian translation is available here.

Q. The first question is about the article you wrote on the Guardian two years ago. You described your dream film festival, 100 movies no red carpet no VIP area and movies chosen by Amartya Sen and Dolly Parton. And projected on their bed sheets. Is there a film festival which has managed to apply a similar formula?

A. I think a lot of film festivals are quite similar, quite formulaic. A film festival should be a creative event. It’s not that you just choose films and slot them in and pick guests. You have to innovate with the form. So the festival that I heard about that I think has been the most innovative recently was in Sweden, in Goteborg, when they decided to make a whole festival with an audience of one. And they chose a health worker, a nurse, and they showed the whole festival to her in a lighthouse in Sweden.

That's exciting, that's electrifying. I think that there are so many film festivals in the world now that really, really need to innovate with. With form with atmosphere, with aesthetics, with class. That's why I've got Dolly Parton in there. Festivals should be high and low all together. They should be super accessible to uneducated people. Shouldn't be afraid of kids. Shouldn't be afraid of melodrama, but mix it up with real internet and innovation, so accessible to everybody and also spreading a message which is understandable.

Previous Next

Sabato scorso, partenza per la XIV edizione del “terre di confine filmfestival”, che nell’anteprima negli spazi di “Casa Naitana a Solarussa ha accolto il ritorno di uno storico direttore artistico come Paolo Zucca, che già in passato aveva guidato due importanti edizioni.

A catalizzare l’attenzione del pubblico, numeroso come sempre, è stata la proiezione di due opere profondamente attinenti alle tematiche della rassegna, “Cercando Grazia” e “L’uomo del mercato”, presentate dalle autrici Paola Cireddu e Maria Grazia Perria, che hanno interagito a lungo con il pubblico, rispondendo alle domande e raccontando aneddoti e curiosità sui film.  

Quest’anno sono tante le sfide e le criticità che attendono gli organizzatori dell’associazione Su Disterru presieduta da Sandro Sarai, organizzatrice del festival fin dal lontano 2005 ad Asuni. Come hanno spiegato Paolo Zucca e il sindaco di Solarussa,Mario Tendas, le limitazioni dovute alla pandemia potrebbero intralciare l’interscambio e il confronto tra la cultura cinematografica sarda e quella del Paese ospite, non rendendo agevole l’arrivo di autori e registi internazionali come nel migliore spirito del festival.

«Il focus quest’anno potrebbe essere sulla Serbia – ha anticipato Zucca – perché stiamo portando avanti un gemellaggio con il Festival di Ravno Selo, un’iniziativa che nasce con i nostri stessi obiettivi, quelli di rivitalizzare territori lontani dal mainstream attraverso il cinema, l’arte e la cultura. Si svolge in mezzo ai campi di mais, lontano da Belgrado e dalle altre grandi città della Serbia. Nei prossimi mesi cercheremo di capire se sia fattibile, ma il “terre di confine” va avanti con la nostra volontà di portare il cinema dove spesso non arriva, con determinazione, allegria e grande convivialità».

Nelle foto, il direttore artistico Paolo Zucca con la registe Paola Cireddu e Maria Grazia Perria, e il pubblico a Solarussa. (Foto: Redazione) 

Page 1 of 10

© 2017 Su Disterru ONLUS. Tutti i diritti riservati.